вторник, 20 декември 2016 г.

Домашно козе сирене



Днес искам да ви изкуша с домашно сиренце. Приготвянето на това сирене при мен си беше цял ритуал, може да звучи трудно, но след като го направих, разбрах, че не е така. Времето за приготвянето е малко повечко, но пък за удоволствието от лично направено домашно сирене си заслужава. За да си направите козе сирене, ще ви трябва добро домашно козе мляко.
В София няма как да си отглеждам кози, а моето семейство обожава козе сирене и взех че отидох до близкото село. Купих си две шишета прясно издоено мляко, с общо количество 4 литра, и понеже правенето на сирене ми беше непозната технология, разпитах бабите как най-лесно мога да си го направя. Според тях с мляко от магазина не става, трябва си домашно. Попих цялата информация, с която ме заляха, нарамих млякото и тръгнах към София да правя сирене. Ето и целия процес.

Продукти:
Козе мляко-4л домашно прясно
Мая за сирене-1с.л
Едра морска сол-на вкус

Начин на приготвяне:
Взех голяма тенджера и сложих на котлона, сипах млякото и включих на умерена температура да се загрее. Бабите ми казаха, че млякото трябва да се стопли до телесна температура 35-38 градуса, без да се вари, но аз за всеки случай да се презастраховам го загрях на 60 градуса, да се пастьоризира и след това изчаках да се охлади до 36 градуса.
Ако нямате термометър, може с пръст да пробвате млякото, натопен леко в него, трябва да може да издържите на температурата.
Следва засирването с маята. За тази част следвах почти дословно инструкциите на бабите. Маята за сирене се продава течна в малки шишенца във всички по големи магазини. На опаковката им е написано количеството капки, които се слагат за литър мляко - в моя случай пишеше 5 капки за литър. Може да си премерите 20 капики, но моите баби ме посъветваха, че на 4-5 литра мляко спокойно мога да си сложа 1 с.л от маята.
И така, след като млякото е достигнало телесна температура, сипете 1 с.л. от маята и я добавете в млякото. Разбъркайте с дървена лъжица, но само отгоре надолу и в страни, не бъркайте млякото с въртеливи движения.Оставете така за около 5 мин и покрийте тенджерата с капак.
Пригответе си две дебели одеяла, аз в случай нямах одеяла и ползвах две олекотени завивки.
Покрийте и завийте хубаво тенджерата, за да запазите топлината /трябва да е на топло/ и оставете така, без да я пипате около час и половина-два. Честно казано, много ме беше страх дали ще се получи сирене, дали на млякото му е достатъчно топло и периодично ходех и гушках топката от завивки с която бях покрила млякото :)
След час и половина отвийте тенджерата и оставете настрана да се поохлади малко за 30 мин.
Отворете капака на тенджерата, на този етап се беше образувала бяла маса, а около нея се беше отделила суроватката (цвик). По думите на бабите, точно така трябва да се получи, ура, дотук се справих успешно!
Взех един нож и както ми беше казано, нарязах с него бялата маса на парчета, не се притеснявайте, че тези парчета ще се смесят със суроватката.
В друга тенджера сложих голямо парче тензух и изсипах всичко в него, цвикът от долу се стича, а сиренето остава в тензуха. Завързвам два по два краищата и закачам на мивката да се отцеди. Цеденето трае около 2 часа, докато спре да капе, свалям от мивката и омотавам стегнато тензуха, поставям в голяма чиния и отгоре слагам дървена дъска, а върху нея трябва да има тежест, така че да пресова сиренето. Аз ползвах голям пакет с брашно и буркан с мед. Натиснах го добре и оставих така за още 3 часа. През това време ще продължи да отделя течност, затова периодично изливайте събралата се на дъното суроватка.
След тези часове махам тежестите, развързвам тензуха и имам страхотно бяло, меко, кремообразно козе сиренце.
Нарязвам на парчета, поръсвам с едра морска сол, слагам и в прорезите и оставям в хладилника за час.
Сиренето вече е готово за хапване. Може да направите саламура от вода и морска сол, в която да го сложите да престои и озрее, при мен ще бъде изядено за два дни, затова не ми е необходимо.Опитайте и споделете
J